اخبار بین المللی
شماره: 233
1390/09/07 - 01:45
تولید سلول های iPS از افراد 110 ساله

مطالعه سلول های iPS مشاهده سلول های اندام ها و بافت های مختلف را قبل از تمایزممکن ساخته ، و ویژگی های سلول های افراد با طول عمر فوق العاده را در زمان تولد شان نشان دهد.

به گزارش بنیان به نقل از yomiuri.co.jp ، با هدف  کشف کلید طول عمر ، تیمی از محققان دانشگاه Keio موفق به ایجاد سلول های بنیادی پرتوان القایی (IPS) از خون افراد 110 ساله و یا مسن تر شده اند.
 بیش از 47000 فرد 100 ساله یا مسن تر در کشورژاپن وجود دارند، اما تنها حدود 60 نفر آنها دارای طول عمر فوق العاده ، یعنی سن 110 سال یا بیشتر هستند.  
محققان Keio خون 13 مرد و زن با طول عمر فوق العاده را برداشته  و از نمونه های چهار نفر آنها سلول  IPSتولید کردند. نمونه های باقی مانده فریز  و ذخیره شدند.
گفته می شود که افراد با طول عمر فوق العاده کمتر مستعد ابتلا به مشکلاتی از قبیل سخت شدن سرخرگ ها و توسعه سرطان می شوند.

سلول های آنها ممکن است یک مکانیسم دفاعی قوی تر در مقابل بیماری نسبت به افراد عادی داشته باشند ، اما جزئیات آن هنوز روشن نشده است.
تیم Keio  در نظر دارد با ساخت سلول های iPS از افراد با طول عمر فوق العاده ، سلول های اندام ها و بافت های آنها را مانند رگها ، عضله قلب و سلول های عصبی تولید کند.
سپس قابلیت تکثیراین سلول ها ، توانایی ترمیم آسیب ها، تحمل استرس و سرعت پیر شدن آنها را با مردم عادی بررسی و مقایسه کند.
این تیم همچنین قصد دارد تا با تجزیه و تحلیل ژنوم افراد با طول عمر فوق العاده ،  راز عمر طولانی آنها را کشف کند.

به گفته  این محققان مطالعه سلول های iPS مشاهده سلول های اندام ها و بافت های مختلف را قبل از تمایزممکن ساخته  و ویژگی های سلول های افراد با طول عمر فوق العاده را در زمان تولد شان نشان می دهد.
Nobuyoshi Hirose گفت :اگر ما بتوانیم کلید طول عمررا کشف کنیم، این دانش ممکن است به ما درپیشگیری از سخت شدن سرخرگ ها و سرطان  و همچنین توسعه روش های درمانی جدید کمک کند. تجزیه و تحلیل ژنوم این افراد ممکن است به روشن شدن عوامل ژنتیکی موثر در یک زندگی طولانی کمک کند.
سلول های iPS برای اولین بار توسط پروفسور Shinya Yamanaka و همکارانش در دانشگاه کیوتو در سال 2006 ساخته شدند.
 درست مثل تخم های لقاح یافته، سلول های iPS تولید شده از سلول های پوست انسان و یا سایر سلول های سوماتیک می توانند به هر نوع اندام یا بافت تبدیل شده و به طور نامحدود تکثیر شوند.
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved